VTT (mountainbike)

Reisimpressies VTT (Mountainbike)

2010

Unieke MTB tocht (Transpirinaika 2010)

Hierbij willen wij jou, Gerard en Piet hartelijk bedanken voor de 2 geweldige weken die wij hebben gehad.

De Transpirinaika is een unieke MTB tocht door een prachtig deel van de Pyreneeën.
Alle kenmerken, zoals stevige beklimmingen, prachtige uitzichten, uitdagende trials, hitte, kou en regen passeerden regelmatig de revue.
Daarnaast konden wij steevast rekenen op een prima ondersteuning om zowel de lichamelijke als geestelijke honger te stillen.
Je zult wellicht denken dat wij deze ondersteuning als “normaal” hebben beschouwd, echter niets is minder waar!
Alle dingen die jullie regelen, meenemen, klaarzetten en noem maar, maken jullie en deze tocht uniek en dat blijft echt niet onopgemerkt.

Wat rest is het verwerken van alle indrukken, het wegwerken van vermoeidheden en het richten op nieuwe uitdagingen,
waarbij ik de Transpirinaika opnieuw op mijn lijstje heb gezet, wie weet……….

Als de film omstreeks december klaar is, dan ontvangen jullie een exemplaar.

Hartelijke groeten van Tinus en moi

Frans Degoedt, Beilen

September 2010

"Tot in de puntjes verzorgd" (maatwerkprogramma Variant Pallars Sobirà, inclusief bagagetransport, reisbegeleiding en vervoer van en naar vliegveld Barcelona)

Nogmaals hartelijk dank voor de prachtige week.
Tot in de puntjes (pintjes) verzorgd en zeker met Raul erbij was de begeleiding optimaal.
Een ieder kijkt terug op een mooie week, alhoewel er zijn die wel enige dagen moesten bijkomen.
Vanmorgen op ons wekelijks rondje was de snelheid twee keer zo hoog en voor de afhakers niet bij te houden.

Egbert-jan Verleisdonk, Zeist
oktober 2010

"Zo niet de allertofste" (Transpirinaika)

Voor mij was dit één van de tofste, zo niet de allertofste vakantie die ik tot nog toe heb meegemaakt.
Bijvoorbeeld de rit van Capdella naar Sant Joan de l’Erm. Dat was zonder twijfel onze mooiste fietstocht ooit! In vergelijking met deze rit vervallen Houffa, de Roc de al Sûre en andere Ardennenritten tot zevende rangsritjes!
Mocht je nu nog in Spanje zijn, veel plezier! Mocht je al terug zijn, dan hoop ik dat je nog meer geweldige paadjes door de Pyreneeën hebt ontdekt. Van mij mag je er in toekomst zeker nog meer kleine paadjes en single tracks insteken. Dat zou het allemaal nog plezanter maken.

Concluderend:
- Ik vond het één van mijn meest fantastische reizen ooit!
- Die 14 Hollanders vielen allemaal supergoed mee!
- Het materiaal moet toch in orde zijn voor ge vertrekt voor zo’n reis!
- Mijn Haibike is een geweldig fietske!!
- In de Pyreneeën liggen nog prachtige ongerepte stukjes natuur!
- Mannen die zich echt MTB’er willen noemen, moeten in de toekomst zeker mee doen aan de Transpirinaika!!

Groet,

Rik Deckx, Bertem, België
Oktober 2010

Ook de 2de week was prachtig!  (Peña Montañesa)

Je vermoeden is juist.  Het was perfekt!!!
Sorry dat we zo laat iets laten horen, maar we hebben er ook nog een weekje Ardèche aan toegevoegd.  Vorige week moesten we weeral gaan werken en hadden ook nog bezoek…  dus onmiddellijk weeral stress!!!

Alle overnachtingsplaatsen waren ok!  We werden overal verwacht, onze bagage stond overal klaar (behalve de laatste dag, dan moesten we even wachten, maar dit was zeker geen probleem), we zijn met GPS en de routekaartjes gereden en alles was perfect.  Het enige moment waar we de kaartjes echt nodig hebben gehad, was toen we over het kleine riviertje moesten op dag 3 van Viados naar El Run.
Op dag 4 was het 's morgens niet mogelijk om te fietsen, bij onweer en bliksem fietsen wij liefst niet in de bergen. We hebben ons toen laten transporteren (met bagage en fietsen) naar Nérin. Toen we in Nérin aankwamen werd het weer beter en hebben we besloten om vandaar uit zelf een toertje te fietsen.

Ook de 2de week was prachtig!  De overnachting in Cuberes was zalig en in Civis heeft de eigenares ons echt verwend. In Tuixent hadden ze ons terug herkend en we werden verwelkomd als stamgasten!
De route kenden we al, maar was juist zoals vorig jaar prachtig!

We hebben alleen maar "lof" voor jouw werk!  Je kan de 5 andere Belgen met een gerust hart de Peña Montañesa laten fietsen!  Als het weer mee zit, is dit een echte aanrader!

We nemen graag jouw uitnodiging aan en zullen in het najaar graag een keertje naar Wageningen komen.

Groetjes en hartelijke dank voor de perfecte organisatie!

Piers en Ria, St Vith, België
juli 2010

Piers Eyre-Walker
www.creamteam.be

De mooiste van de 5 die we reeds gereden hebben!  (Peña Montañesa)

Inderdaad het was zeker een geslaagde reis.
We hebben allemaal genoten van het prachtige parcours (het off road percentage is een heel stuk toegenomen t.o.v. 4 jaar geleden) en ook de overnachtingplaatsen mochten er zijn.
Wat Saravillo betreft hebben we geen klachten. Gastvrouw, Yolanda, heeft ons goed ontvangen en de maaltijden en de pick-nicks vielen best mee.
Als avondmaal hebben we telken deegwaren, groenten en vlees voorgeschoteld gekregen en de laatste avond zelfs frietjes… dit was misschien wel uw idee??
Ik wil je ook nog bedanken voor het 'Belgisch biertje' en de 'Kanjers'. Het biertje heeft de heropleving van de plaatselijke economie In 'Linas de Broto' echter wel een beetje afgeremd.
Wat de biertjes betreft, deze hebben we vooral gedronken om de plaatselijke economie een beetje te ondersteunen en ook onze Jan heeft hier zeker zijn steentje toe bijgedragen. Jan is een fijne kerel en hij was van bij het begin goed geïntegreerd in de groep. We zullen hem zeker bij onze toekomstige plannen betrekken.
Wat de ontmoeting betreft met de deelnemers van de 'coast to coast', deze heren leken weinig interesse te hebben voor de prachtige natuur die zich achter de linker grashelling bevond. Ook voor Jan en Leo was het de eerste keer dat ze de Ordesa Cañon zagen, hoewel ze er beiden reeds gepasseerd waren… ongelofelijk hé?
Bedankt voor de informatie rond de GPS-gegevens. Ik had hier vooraf reeds moeten aan denken. Het probleem is eenvoudig op te lossen met MapSource. In dit programma kan je al de tracks filteren tot het gewenste aantal punten.
Van de landslide hebben we niets gemerkt. Het pad langs het meer is op sommige plaatsen wel  erg smal en ligt echt op de boord van het meer. Dit kunnen misschien resten zijn van de lansdslide. Het pad is wel over het volledig traject goed berijdbaar.
De passage over het asfalt tussen Puyarruego en Escalona was het gevolg van ons modderavontuur van de voorlaatste rit. In Fiscal zijn we onder een dikke laag kleverige klei toegekomen. We hebben van bouwvakkers die onder het hotel aan het werk waren een lans kunnen lenen om zowel de fietsen als de berijders terug proper te krijgen. Vooral Jan was niet echt gelukkig met de modder (na een aantal San Miguellekes was dit vlug opgelost en kon hij terug lachen).
Op het moment dat we de splitsing in Puyarruego moesten nemen stonden de hemelsluizen volledig open en met het avontuur van de vorige dag in het achterhoofd was de beslissing vlug genomen.
Yves is ondertussen een titaniumplaat en een aantal schroeven rijker geworden en hij is momenteel in goede handen wat de revalidatie betreft.
Als alles gunstig blijft evolueren zit hij binnen twee weken terug op de fiets. MTB zal wel nog even duren. Yves is wel iemand die het sporten nodig heeft. Als therapeut moet ik hem eerder afremmen dan aanmoedigen.
Inmiddels ben ik weer ijverig bezig om het fotomateriaal van de trip op DVD te zetten voor de geplande reünie. Als Peetvader van dit avontuur ben je alvast uitgenodigd. Datum, plaats en uur moeten nog bepaald worden.
Nogmaals bedankt voor de leuke trip. Naar mijn persoonlijke mening was dit de mooiste van de 5 die we reeds gereden hebben.

Luc van Coninckxloo, Putte, België
September 2010

Een, niet alleen wat betreft sportieve prestaties, uitzonderlijke tocht (Transpirinaika)

Op 10 september 2010 per trein vanuit Rotterdam vertrokken (zoon Menno en ondergetekende) voor wat achteraf een van de absolute hoogtepunten van mijn toch al lange fiets "carriere" zou worden.
De kennismaking met de andere deelnemers gaf meteen een goed gevoel en verzachtte enigszins de spanning over wat mij (ons) te wachten stond. Na aankomst in Hendaye wachtte een prima maaltijd en een eveneens goede nachtrust en dan eindelijk het avontuur waar zo je lang naar uitgekeken hebt.
Naar het strand van de Atlantische kust voor de traditionele fotosessie en daarna de start van de eerste etappe.
De rit vanaf zeeniveau naar onze eerste overnachting was in mijn beleving knap zwaar, wat ook wel kwam vanwege het erg warme weer van die dag. Het snelle herstel na aankomst gaf me weer veel moraal met het oog op de goede afloop. Ik zal niet alle ritten behandelen maar er toch een paar uitlichten.
Dag twee, van Ithurburia naar Urzainqui, steken we de grens over naar Spanje, in welk land we voorlopig ook zullen blijven we krijgen hier alvast een voorproefje van het magnifieke landschap dat we de komende weken voorgezet krijgen. De dagen hierna fietsen we door een steeds imposanter landschap in zuidoostelijke richting met dagelijks 2000 tot 2500 hoogtemeters.
Hierbij wil ik toch even dag 4 noemen: een korte maar desalniettemin pittige rit naar de Aguas Tuertas door het voormalige gletsjerdal, wat op mij een grote indruk heeft gemaakt ten aanzien van het landschap en de techniek wat fietsen betreft (dit bleek niet mijn sterkste punt, maar toch redelijk doorgekomen).
Dag 9 rijden we de koninginnerit over 90 km met 2900 hm een pittige maar schitterende rit die als één van de hoogtepunten van de tocht kan worden gezien.
Zo naderen we langzaam maar zeker het einde van deze prachtige 14 dagen die naar mijn mening niet alleen wat betreft de sportieve prestatie deze tocht uitzonderlijk maakt, maar nog meer wat betreft de prachtige omgeving en de vele dagen fietsen door vrijwel onbewoond gebied.
Dag 14 brengt ons na 117 km terug in de bewoonde wereld en naar de Middellandse Zee, waarbij de Col de l'Ouillat een in mijn optiek zwaar slot vormde met als beloning de heftige onverharde afdaling in de richting van de kust.
Op het strand van Argelés-sur-Mer wachtte de champagne en de traditionele duik in de Middellandse Zee die door de meesten, vanwege de harde wind en de lage temperatuur, aan de dapperen onder ons werd overgelaten.
Col d'Extrême verdient alle lof voor de uitstekende organisatie en verzorging die we genoten hebben en het zelfde geld voor de eenvoudige, maar prima etappeplaatsen.
Op 25 september restte ons nog de reis per TGV, en wat mij betreft tamelijk stramme benen, terug naar Nederland.
Geoge, Piet en Gerard: reuze bedankt!