Reisimpressies Randonneur 2006 en 2007

2007

Fantastische belevenis (Pays Cathare – Catalunya)

Hier dan eindelijk een reactie van ons over de 16-daagse reis in de Pyreneeën op de fiets. Het was fantastisch en een belevenis maar wel vooral voor mij erg zwaar. Ondanks dat had ik het niet willen missen. Al met al een heerlijke vakantie. Vergeet ik nog te vertellen dat de lunchpakketten  geweldig waren, het was steeds weer een verrassing als wij gingen lunchen in  de natuur. Die van Comus en Bruguera waren helmaal top.
Met vriendelijke groet,

Henk en Pia Meerveld, Purmerend
augustus/september  2007

Zwaar, maar toch genoten (Coast to Coast)

We vonden de tocht, hoewel af en toe zwaar, erg mooi en hebben genoten van de rust en de mooie landschappen. De routebeschrijving en de meegeleverde kaarten  waren goed en gedetailleerd. De kaartjes voor op het stuur zijn erg handig.Deze vakantie zal waarschijnlijk nog lang een van de mooiste fietsvakanties  blijven die wij hebben gehad. Wij willen je hiervoor hartelijk bedanken en zullen  de tocht zeker bij andere fietsers aanbevelen.
Met vriendelijk groet,

Daniella en Kees, Purmerend
juli 2007

2006

Maatwerk trektocht Catalunya

Elk jaar maken wij met enkele vrienden een fietstocht ergens in Europa. Tot vorig jaar planden en organiseerden we alles zelf. Als bestemming voor 2006 werden de Spaanse Pyreneeën gekozen en spoedig bleek dat het moeilijk was om interessante fietswegen te vinden. Dan maar op zoek naar hulp. We kwamen via internet terecht bij Col d’Extrême, die een programma samenstelde, gemaakt naar onze wensen en voorkeuren. De gedetailleerde beschrijvingen op een geplastificeerd kaartje, te bevestigen op het stuur van de fiets, waren niet alleen handig maar ook betrouwbaar en duidelijk. Overnachtingen en ontvangst in de diverse plaatsen waren voortreffelijk en hadden alles wat een fietser wenst, namelijk lekker eten, een warme douche en een goed bed. lees verder >

"Een echt avontuur" (Hendaye – Girona)

Ik vond het super om op de mtb door de pyreneeën te biken! Prachtige natuur en uitzichten, ook de overnachtingsadressen waren bijna allemaal op bijzonder mooie plaatsen, mijn complimenten. Door de zwaarte was het een echt avontuur met het afzien dat daarbij hoort!

Susan Veltman
september 2006

Een paar hoogtepunten uit het reisdagboek ….. (Coast to Coast west naar oost)

Het is moeilijk deze reis in woorden te vangen. Het is niet alleen de mentale en fysieke uitdaging, maar ook de ongelooflijke schoonheid van de Pyreneeën en de gastvrijheid van de mensen die maakten dat van deze reis meer dan alleen een superconditie bij me is gebleven…Een paar hoogtepunten, op basis van het reisdagboek…- Een enorm gastvrije ontvangst in de Nederlandse pelgrimsherberg L'Esprit du Chemin, na de eerste (regenachtige) dag fietsen, daarbij vechtend tegen de gemene klimmetjes (zelfs voor een import-Limburgse) en de bepakking. Heerlijk vegetarisch eten. Mensen die vol enthousiasme voor hun gasten zorgen, fantastisch.- De ‘avontuurlijke’ passages: “HIER naar beneden??? Lopend hoop ik dan toch?” “Ja, volgens de beschrijving wel…” “Hmmm, ik zie daar wel een roodwitte markering op de boom” “Tja, dan zal het wel hè..”- Of de 'rust'dag in Saravillo.
Overgehaald door de eigenaar van het hostel, sla ik die rust maar over en begin ‘s morgens vroeg aan de 1950 hoogtemeters naar het Ibon de Plan (ook wel Basa de la Mora), een meer hoog in de bergen.  lees verder >

Atlantische Oceaan – Middellandse Zee, de Spaanse kant

Na een aantal jaren vakantie met de racefiets in de Franse Alpen en de laatste jaren de Italiaanse Dolomieten wilden we eens iets anders. Het zou ook het eerste jaar zomervakantie zonder de kinderen worden, dus konden wij volledig onze eigen keuze maken. Een latente wens die al langer bestond was het maken van een fietstocht, het liefst met zijn tweetjes, door de Pyreneeën. Via oriëntatie op de Bike Motion en fietsbladen kwamen we op een dag op de site van Col d’Extrême terecht en …..…. we waren enthousiast en verkocht. De kleurrijke bloemlezingen en verhalen maakten ons nog enthousiaster en we gingen mailen met de organisatie: wat onze wensen waren en wat ons ten aanzien daarvan geboden zou kunnen worden. Na meerdere mailwisselingen werd het steeds duidelijker we wilden de “ Transpirinaika doen “. We kwamen aan mailadressen van mensen die de tocht eerder hadden gedaan en ook door hen werden we verder "geïnfecteerd". We begrepen intussen dat we een tocht op maat konden aanvragen en dat bijna alles realiseerbaar was. lees verder >

Van West naar Oost

Enthousiast geworden door het uitgebreide roadbook dat we hebben ontvangen, gaan we met de fietsbus op weg naar Hendaye. De geplande aankomsttijd is 6.00 uur. Zou best wat later mogen. Maar… de bus is precies op tijd en om klokslag 7.00 uur stappen we op onze fiets voor de eerste kilometers. Hendaye is nog in rust, op een eenzame golfsurfer na die al in het water  ligt. Het is even wennen aan de routebeschrijving, maar al snel begrijpen we  hoe we deze moeten lezen en interpreteren. In Hendaye is het nog even zoeken maar als de dag vordert gaat het lezen van de routebeschrijving al een stuk  beter. Zo af en toe al een pittig klimmetje, maar voor een eerste dag is het goed te doen. Om 14.00 uur arriveren we in Saint Jean-Pied-de- Port, onze eerste overnachtingplaats. Een gezellig plaatsje vol met pelgrims. Zo ook in de gîte waar we overnachten. ’s Avonds is het een gezellige drukte aan tafel waar alle reiservaringen uitgewisseld worden in verschillende talen. lees verder >

Fietsvakantie Pyreneeën 2006 (van Oost naar West)

De fietsvakantie die we in 2005 ondernamen vanuit Zuid Duitsland naar Rome beviel zo goed dat de conclusie al snel was getrokken: “dit is voor herhaling vatbaar”. Omdat het avontuurlijke en sportieve aspect ons erg aantrok kwamen we, surfend op het internet, al snel uit bij de site van Col d’Extrême. Het ervaren enthousiasme deed ons al snel besluiten dat de vakantie dit jaar een fietstocht zou worden die ons, van oost naar west, dwars door de Pyreneeën zou voeren.
De documentatie die we enig tijd voor aanvang van de tocht ontvingen wakkerde het enthousiasme alleen nog maar verder aan. Het routeboek bevatte namelijk niet alleen een beschrijving in detail van de te volgen routes, maar gaf tevens allerlei aanvullende informatie omtrent de omgeving, de plek van overnachting alsmede een verkort woordenboek. De prachtige omgevingen, veelal in combinatie met loslopend vee (schapen, geiten, koeien en paarden), gaven ons continu het gevoel dat we in een ansichtkaart rondfietsten. lees verder >