Reisimpressies Cyclosportief 2009

2009

Hulde aan de routes !  (trainingsweek, gevolgd door cyclosportive Quebrantahuesos)

De Quebrantahuesos ging prima. Het weer was wat mistig in het begin, maar later prachtig. Op de wat kribbige gastvrouw na was het verblijf prima in Linas de Broto. Op donderdag hebben we de Tourmalet en de Hautacam nog gedaan en toen in Argelès-Gazost ons laten verwennen met een lekkere lunch en met de auto de rest van de route gedaan….. De koek was even op na 4 inspannende dagen!!!
In Spanje heeft degene die niet de cyclosportive heeft gereden, de voorgestelde etappe naar de Añisclo Canyon gefietst (erg mooi); op vrijdag waren we daar niet meer aan toegekomen, omdat de transfer naar Linas wat meer tijd in beslag nam.

Hulde aan de routes! Ik en de anderen hebben één van de of de mooiste wielerweken van ons leven gehad !!!!! Enig puntje van aandacht is het verschil van klasse in de hotels… Voor wat betreft gastvrijheid zijn Gripp en Estarvielle echter van dezelfde klasse!

Nog bedankt voor de energie en aandacht die je in onze trip hebt gestoken en mogelijk tot weerziens !!!!
Lennart

Lennart Harderwijk & Friends, Utrecht
juni 2009

"Meermaals mijmer ik terug" (programma Luz-Ardiden – Portet d'Aspet, laatste dag)

Zaterdag 27 juni : Col de Menté, Col de Portet d’Aspet, Col de Buret, Col des Ares, Port de Balès
(128 km en 3135 hoogtemeters)

De laatste dag wilden de meesten nog een "efforke" doen om de ronduit schitterende fietsweek nog succesvoller af te ronden.
Het zonnetje scheen en ik had mijn plannetje mooi voorbereid. Van het origineel van Col d’Extrême bleef niet veel meer over maar de beklimming van de Port de Balès via de noordflank had ik wel aangestipt. Deze col staat in 2010 op het Tourprogamma (buiten vele andere cols die we deze week hebben gereden) en wel omdat de Pyreneeën voor het 100ste jaar het toneel zijn van deze wereldberoemde rittenwedstrijd.
Met Davy en Wouter – zij gingen onmiddellijk met de Port de Balès aanvatten -  nam ik in de vallei de zelfde aanloop maar al gauw scheidden onze wegen. Via de Col de Menté – met een klim van 6.9 km aan 8.2% gemiddeld en zelfs 1 km aan 11% heb je al vlug de neiging om naar de grootste tand achteraan te schakelen – daalde ik af naar de voet van de Portet d’Aspet. Ja man, alleen al het zicht op het stijgingspercentage ontneemt je de moed maar ik zou de top bereiken ondanks enkele pieken van 17%. Eenmaal op de top aangekomen, keerde ik terug en hield een paar minuten halt aan het monument van Fabio Casartelli. Ik kon mij zo inbeelden hoe verschrikkelijk de klap moet zijn geweest op 15 juli 1995 als je net een stuk van 17% met veel bochtwerk in een hectische Tour de France tocht naar beneden raast.
Via de Ardense bergen Col de Buret en de Col des Ares nam ik mijn ‘aanloop’ naar de Port de Balès.
Deze ronduit fascinerende col start eigenlijk in het onooglijke dorpje met de al even moeilijke naam Mauléon-Barousse. Met stukken tot 10% en dat in weer al zeer warme klimatologische omstandigheden was dit het sluitstuk van een overweldigende fietsweek.
De afdaling reed ik in een ware roes naar beneden. Mijn wilde plannen van 2007 voor de Pyreneeën waren 3 jaar later alsnog gerealiseerd. Deze fietsreis zal  – naast de fietsuitdagingen met collega Jan Ryckbosch (Provence – Saumane de Vaucluse in 2006 – Mallorca in 2007- de Var in 2008 en nogmaals de Provence in 2009 met Sisteron en Forcalquier) steeds in mijn geheugen gegrift staan en meermaals mijmer ik terug naar deze periodes met in het achterhoofd al dromend van nog meer….

Luc Maes, België
oktober 2009

"Maar niets was minder waar" (Bayonne – Argelès-sur-Mer, 7 fietsdagen + rustdag)

Bayonne, 6 juni 2009
Vanmorgen om half acht was het ontbijt. De afspraak was dat we om half negen zouden vertrekken. Echter door wat problemen met de fietsen, het vullen van de watertanks en het schema van Ester was de vertrektijd meer dan een uur later. Het routeschema deed verwachten dat het wel mee zou vallen. Maar niets was minder waar. De klim naar de Pas de Roland was zeer heftig met een maximum van 24%. Voor een eerste dag toch misschien wat veel.
De beloning was echter acceptabel. In St. Jean Pied-de-Port stond een prima lunch klaar die al het leed snel deed vergeten. Paul had zijn uiterste best gedaan om hier iets speciaals van te maken.
Waren de magen misschien nog iets te zwaar beladen er kwam een enorme col ! Deze was zwaarder dan iedereen had verwacht. Dit onder een hemel die volledig openbarstte. Maar bovenop stond de bus met het benodigde extra vocht. Bij vertrek riep Paul nog: “voorzichtig in de afdaling!” Maar wat Paul niet wist was dat de beklimming nog 3 km verder ging en dat was een emotionele killer. En toen de afdaling uiteindelijk begon, weer in de regen , ging het echt mis. Lars-Peter ging behoorlijk onderuit wat de nodige schaafwonden opleverde en een achterwiel dat “mort” was. Een reservewiel gemonteerd en hij ging weer stug verder. En in Arette kon hij later snel een nieuwe wielenset kopen en morgen kan hij weer als een heer van start.
De aankomst in ons overnachtingadres was koninklijk. De eigenaar heeft alle fietsen gereinigd en gedroogd, reparaties uitgevoerd en alle fietskleding zat even later in de wasmachine.
Het diner was van bijzondere kwaliteit.
Morgen gaan we de echte uitdagingen tegemoet. Ondermeer de Marie-Blanque (1035 m.), de Col d'Aubisque (1709 m.) en de Soulor (1474 m.) staan dan op het programma. Nog niet de koninginnenrit over de Tourmalet. Die is maandag. Maar morgen toch een heel serieuze etappe. De eindbestemming is Aucun op bijna 100 km vanaf het vertrek.

Eerste etappe weblog Toerfietsvereniging RETO, Arnhem
Juni 2009

Maatwerkprogramma: 'Routes des Hautes Pyrénées'

Juni 2009 zakten we af naar Luchon, waar een speciaal voor ons samengesteld programma begon. Op 7 fietsdagen was het de bedoeling om tussen Luchon (aan de voet van de Portillon, Superbagnères en Port de Balès) en de Col 'Aubisque – gekend om meer dan de Pontiac van Wim van Est – een uitdagend programma te fietsen over de bekende cols die de streek rijk is. Col d'Extrême had het zo uitgekiend dat alle fietsdagen enkele varianten kenden, zodat we dus ook ter plekke nog wat mogelijkheden hadden om in te spelen op de omstandigheden … en de benen.

Over het weer hoor je ons niet klagen. Dag 5 kregen we voor het eerst te maken met wolken, en dag 6 werd afgesloten met een onweersachtige afdaling vanaf Superbagnères. Voor de rest fietsten we in de zonovergoten Pyreneeën. Wij reden met de fiets van locatie naar locatie, de bagage kwam achter. In praktijk was ze steeds vóór ons aanwezig, dat liep allemaal heel erg vlot. Onze verblijfplaatsen varieerden van een chambre d'hôte, over een hotel met zwembad tot een auberge op de Aubisque. Telkens uitgebaat door best sympathieke mensen.

Tussendoor bracht de route ons over alles wat we in gedachte hadden: de mooiste / bekendste cols. Als we er dan toch een paar mogen oplichten, dan zijn deze zeker het vermelden waard. Col d'Aspin, niet al te moeilijk maar vond ik persoonlijk heel leuk om fietsen. Luz-Ardiden is prachtig, vooral ook het uizicht van boven op de net afgelegde weg. Bovendien is het bovenop het skioord Luz-Ardiden doods in de zomer, en is de klim dus heel erg rustig en autovrij. De Tourmalet kan je natuurlijk ook niet laten ontbreken, al blijven de Col de Spandelles (oostzijde), Port de Balès (noordzijde) of pakweg Artigue net zo goed aan de ribben plakken!

We danken onze Nederlandse vrienden voor deze zeer degelijke organisatie en mooie vakantie!

Kristof, Roos, Steve, Steve, Valerie, Wouter
Evergem, België
juni 2009

Buerba was echt prachtig (St. Jean Pied-de-Port – Girona in 6 dagen)

Wij zijn nu een week terug en kijken terug op een fantastische week: mooi weer, schitterende routes, fijne hotels en goede benen. Echt een prachtige week. Mooier dan vorig jaar, maar dat kan ook aan het weer hebben gelegen. De Baskische Pyreneeën zijn bij mooi weer leuker dan bij 5 graden en stromende regen…
Fijn dat het allemaal geregeld kon worden en zeker bedankt voor de biertjes (Sant Joan) en champagne (Girona).
Over het algemeen vond ik de hotels beter dan in Frankrijk (voor ongeveer dezelfde prijs), maar dat had je zelf al eens genoemd. Het adres in Buerba was echt prachtig, zo’n hotel is echt uniek, moet je erin houden, aardige mensen ook. Ook Sant Joan lag erg mooi. Rest van de hotels was ook goed.
Ook de routes waren prachtig, de veranderende landschappen, stille gebieden en toch goede wegen (soms beetje té breed). We zijn twee keer van je route afgeweken: voor de Soudet en de Creueta hebben we wat omgereden, beide de moeite waard overigens.
Kortom: een prachtvakantie!

Arne Fransman & Friends, Amsterdam
september 2009

Allemaal heelhuids weer thuis   (grensoverschrijdende rondtour, 7 dagen, centrale Pyreneeën)

Wij zijn inderdaad allemaal en heelhuids terug thuis in België ! Over het algemeen was iedereen heel tevreden en kunnen we spreken over een geslaagde tocht ! Enkel waren er soms grote contrasten tussen de verschillende verblijfplaatsen. In naam van mezelf en mijn  fietsvrienden wens ik u van harte te danken voor de perfecte organisatie en de goede samenwerking !

Vriendelijke groeten en misschien tot later !

Peter Alliet & Friends, Kapellen, België
juni 2009

Bedankt voor je leuke mail en de wijn van gisteravond. We zitten nu in de Thalys naar huis. We hebben het fantastisch gehad!

Peter van de Kreeke, wielervereniging RETO Arnhem

Coast to Coast (Bayonne – Argelès-sur-Mer), juni 2009

Onvergetelijke reis (Coast to Coast, Oost - West)

We hebben een onvergetelijke reis gehad. We hebben het allemaal gehaald (ondanks onze slechte voorbereiding). We hebben de eerste dagen ontzettend warm weer gehad, wat zeker voor mij een echte vijand was. Ik kreeg last van diarree en buikkramp en dat heeft toch wel bijna de hele week geduurd. Maar het was te gek. En inderdaad de laatste dag bewolking, en de voorlaatste dag regen en nog eens regen en boven op de toppen was het maar 5 à 6 graden: koud, rillen en nog eens rillen en volkomen in de mist, dus geen uitzicht maar het hoort er allemaal bij. Op de laatste dag een mooie afsluiting en het weer was weer beter; niet zo heel warm maar fijn weer om te fietsen.
We zijn allemaal heel trots op dat we het gedaan hebben, met onze begeleiding (bus met man en vrouw die zorgden voor de inwendige mens, geweldig!). Alles wat we gezien hebben onderweg van loslopend vee, paarden, uitzichten en de door jullie voorgestelde weggetjes met de niet genoemde hoogte's;  de kleine weggetjes waar het soms heel steil kon zijn, zodat zelfs je voorwiel van de grond kwam; verrassend maar prachtig (en weg van de drukke weg).

De dag dat we ontzettend slecht weer hadden kwamen we 's avonds in hotel Bistro L'ours, waar we super werden ontvangen, eerst werden de fietsen afgespoten en toen werd onze was ook nog gedaan, en kregen we een leuke trui voor onze dagfoto: gele trui, bolletjes trui en groene trui en mijn man kreeg een grote beer. Helemaal leuk, aardige mensen.