Reisimpressies Cyclosportief 2008

Middellandse Zee – Atlantische Oceaan, in 7 dagen (+ rustdag)
We zijn inmiddels een week terug uit de Pyreneeën en kijken terug op een zeer geslaagde week! Ik zou je nog kort onze bevindingen sturen, hier komen ze:
  1. Argelès-sur-Mer: hotel was wat eenvoudig en ’s avonds leken we niet zo welkom met onze grote groep. ’s Ochtends was dat héél anders, toen was de hartelijke eigenares meer aanwezig.
  2. Dag 1: we hebben toch de noordelijke route gedaan (Fontcouverte – Auzines – Roque Jalère) omdat die wat uitdagender leek (meer hoogtemeters). Prachtige route, mooi weer, heerlijk geluncht in ÎIle-sur-Têt. Vooral de Roque Jalère was erg mooi qua landschap. Afdaling in de regen, aankomst bij hotel dus ook.
  3. Molitg: hotel was gesloten toen we aankwamen (16:30 uur), dat was wel een tegenvaller, zeker omdat het regende. Half uur gewacht in het café ernaast, toen was hotel open. Prima hotel, goed gegeten, aardige mensen.
  4. Dag 2: prachtige route over de Jau – Garavel – Moulis – Pailheres (laatste col in de wolken, verder mooi weer). Erg lekker geluncht bij ferme-auberge in Escouloubre, echt een aanrader. Sommige hebben daar wat teveel gegeten…
  5. Ax: prima hotel, aardige eigenaar en het beste ontbijt van de hele week!
  6. Dag 3: weer prachtig weer, mooie route over de Corniches – Souloumbrie – Lers – Agnes – Latrape (Chioula niet gedaan). Wel de eerste materiaalpech; deze is verholpen door fietsenmaker/lunchroom in Tarrascon. Hierdoor ging het bijna mis in Vicdessos: één vol terras en verder geen eetgelegenheden. Na wat aandringen konden we gelukkig wel aanschuiven. lees verder >

Luz-Ardiden – Portet d’Aspet 2008

Hier mijn reactie op het verblijf in de Pyreneeën. Vanwege problemen met een wiel, ben ik op de 2e dag teruggereden naar Fos, om dit om te wisselen.

Omdat ik toch graag naar de meren wilde fietsen op dag 3 ben ik niet aan de Beyrède toegekomen. Ik kan hier dus geen oordeel over geven. Ik zou aan de routes niets veranderen, vooral omdat er tal van mogelijkheden zijn om hier mee te variëren. De koninginnerit is vanwege het slechte weer helaas niet doorgegaan.
Maar het grote voordeel van de Pyreneeën is dat je dan toch kunt fietsen. Wij zijn via de prachtige D-26 naar Lourdes gereden. De Sarrat de Bon en de Hourquette zijn 2 juweeltjes. Het hotel in Vielle-Aure is een aanrader om als uitvalsbasis voor enkele ritten te gebruiken. Iets wat ik de toekomst zeker zal doen omdat ik door mijn wielperikelen niet aan Pla d ’Adet, de Col de Portet en de Beyrède ben toegekomen.
Het hotel in Ax-les-Thermes was prima, aardige mensen en een leuk plaatsje om een terrasje te pakken. Ik heb hier mede vanwege het weer 4 fantastische fietsdagen gehad.
Ook de barbecue met Jean-Pierre en Bouchon was erg leuk. Ik kan terugzien op 2 geweldige weken in de Pyreneeën, waar ik de komende jaren zeker terug zal keren.
Nogmaals mijn hartelijke dank voor jouw medewerking.
O ja, Jean-Pierre was wel steeds vroeg op maar het was Bouchon die lang op bed lag.

Met vriendelijke groet,

Jan Koenekoop
Alphen aan den Rijn

Perpignan – Hendaye over de Pyreneeën

Acht fietsdagen waarin ruim 700 km. werd afgelegd met 17 hoogtekilometers. Dat geeft aan dat het doorkruisen van de Pyreneeën van Oost naar West op de racefiets enige training vraagt.
Wij waren met een gezellige groep van 7 fietsers. Na een heerlijk ontspannen treinreis reden we van hotel naar hotel, waarbij de bagage vervoerd werd door Patrick Périssé die er met zijn vrouw verder ook een week vakantie van maakte. Hij kon bij nood opgeroepen worden maar dat was gelukkig nimmer nodig. Eén fietser met knieklachten is wel twee maal meegereden naar het volgende hotel. Achteraf was Patrick wel verbaasd dat we hem niet gebeld hadden toen we in slecht weer de Tourmalet beklommen hadden en de afdaling nat en koud was. Hij was ons graag te hulp gekomen (zelf heb ik die afdaling een lift gekregen van een aardig Belgisch stel in een camper).
Het was een heerlijke week met mooie routes waarbij het heerlijk is te merken dat de routes altijd kloppen, de cols mooi zijn en zelfs de adviezen voor de lunch helemaal juist bleken. lees verder >

Col d’Extrême: Een impressie

Vrijdagavond 20 juni 2008. Turkije geeft in de tweede kwartfinale van het EK voetbal Kroatië partij. Voor mijzelf en mijn negen andere kompanen doet het er heel even niet echt toe. We staan vertrekkensklaar richting Pyreneeën voor een zesdaagse fietstocht over berg en dal aldaar. Rond de klok van tienen word onze gps geprogrammeerd met als eindbestemming Fos. Twee wagens en een camionnette stomen richting Franse grens. Op de radio horen we de Turken opnieuw stunten in de slotfase. Ik denk er het mijne van en tracht op de achterbank wat in te dutten … Onze bolides vreten kilometers in de maneschijn. We zien de zon de maan verdringen terwijl we Toulouse binnenrijden en ontwaren de eerste bergen in het steeds frequenter accidenterende landschap. Ongeveer een etmaal na het startschot in vaderland België arriveren we nog voor de middag in Fos.

Philippe is onze joviale gastheer en poogt ons een koffietje te offreren. De groep weigert vriendelijk. Ze wil zich meteen manifesteren als een hechte groep Belgen door naar de bierkaart te polsen. De bescheiden koelkast wordt meteen geplunderd. Philippe weet meteen welk vlees hij in de kuip heeft. lees verder >

Fietsvakantie met Col d’Extrême (Luz-Ardiden – Portet d’Aspet 2008)

Vrijdag 20 juni vertrekken wij, Theo en Lodewijk, vanuit Langeraar naar de Pyreneeën, voor de fietstocht Luz-Ardiden – Portet d’Aspet.
Wij komen zaterdag 21juni in Fos aan en worden al opgewacht door Philippe, de groep Belgische fietsers die met ons mee zullen fietsen zijn ook al aangekomen en het klikt meteen al goed, dus geen zorgen voor de komende week.

Zaterdag 21 juni
Lodewijk en Theo besluiten ‘s middags meteen al een rondje gaan fietsen om de stramme benen een beetje los te rijden, want 1300 km in de auto is ook niet alles.
Na 14 kilometer doemt de Col du Portillon op en dan gaan we voor het eerst een Pyreneeëncol beklimmen. Dat is toch wel wat anders dan in de Alpen fietsen: dit is kort en steil, in de Alpen gaat het wat langer en meer geleidelijk omhoog .
Maar eenmaal boven geeft het toch weer een heerlijk gevoel en wij beschouwen dit als een opwarmertje van 46 kilometer, want morgen gaat het dan toch echt gebeuren. lees verder >

Prachtig landschap, een ware blevenis (Estérençuby – Perpignan, in 7 dagen)

Onze tocht zit erop, gevolgd door een veilige thuiskomst. Onze ervaringen zijn:

Hotelaccommodaties prima met maaltijden afgestemd op fietsers.

In de meeste Spaanse hotels werd onbeperkt wijn geserveerd bij het avondeten.

Ook het wassen van kleding was nergens een probleem en bijna overal een gratis service.

Gastheer Phillipe Burbaud, te Arrens-Marsous, nam bij aankomst de fietsen in ontvangst en inspecteerde deze en mankementen werden verholpen. Service !!

Ten aanzien van de route-informatie en kaartmateriaal:

Dit was allemaal goed verzorgd en duidelijk. lees verder >